14- خویشاوند و بیگانه واقعى
«أَلْقَریبُ مَنْ قَرَّبَتْهُ الْمَوَدَّةُ وَ إِنْ بَعُدَ نَسَبُهُ، وَ الْبَعیدُ مَنْ باعَدَتْهُ المَوَدَّةُ وَ إِنْ قَرُبَ نَسَبُهُ.»
خـویشاونـد كسـى است كـه دوستـى و محبّت، او را نـزدیك كرده باشد و اگـر چـه نـژادش دور بـاشد.و بیـگانـه كسـى است كـه از دوستـى و محبّت به دور است و گرچه نژادش نزدیك باشد.
13- كار با توكّل
«لا تُجاهِدِ الطَّلَبَ جِهادَ الْغالِبِ وَ لا تَتَّكِلْ عَلَى الْقَدَرِ إِتَّكالَ المُسْتَسْلَمِ.»
چون شخص پیروز در طلب مكوش، و چون انسان تسلیم شدهبه قَدَر اعتماد مكن [بلكه با تلاش پیگیر و اعتماد و توكّل به خداوند، كار كن].
يكى از بهترين وسائلِ اينكه انسان قلب را وادار كند به موعظهى خود و فعال كند در موعظهى خود، همين دعاهاست، دعاهاى مأثور - صحيفهى سجاديه و ساير دعاها - و سحرخيزى؛ اينها دل انسان را به عنوان يك ناصح براى انسان قرار ميدهد. اول اين است: «واعظ من قلبه».
فضيل بن يسار عن ابي عبداللهعليه السلام قال: «و هم من خشية الله مشفقون، يدعون بالشهادة و يتمنون ان يقتلوا في سبيلالله، شعارهم يا لثارات الحسين عليه السلام »
مستدرك الوسائل ج 11، ص 14 ب 47، ج7
فضيل بن يسار از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که فرمود:
شافی، صفحهى 652
اولين چيزى كه موجب ميشود كه انسان بتواند در مقابل دشمنش -كه مراد، شيطان است - ايستادگى كند و مانع بشود از تصرف دشمن و تسلط دشمن، [این است كه:] «واعظ من قلبه»؛ از قلب خود واعظى براى خود داشته باشد. قلب متذكر بيدار،انسان را نصيحت ميكند، موعظه ميكند.
فضيل بن يسار عن ابي عبداللهعليه السلام قال: «و هم من خشية الله مشفقون، يدعون بالشهادة و يتمنون ان يقتلوا في سبيلالله، شعارهم يا لثارات الحسين عليه السلام »
مستدرك الوسائل ج 11، ص 14 ب 47، ج7
فضيل بن يسار از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که فرمود:
حدیث(9) امام علی(ع) می فرمایند:مَن تَطَبَّبَ فَليَتَّقِ اللَّهَ وَ ليَنصَح وَليَجتَهِدِ
هر که طبابت مىکند باید از خدا بترسد و خیرخواه باشد و سعى خود را به کاربرد
دعائم الاسلام ، ج 2 ، ص 144
حدیث(10) امام علی(ع) می فرمایند:ایاكُمْ وَ الْحَلْفَ فَاِنَّهُ ینْفِقُ السِّلْعَةَ وَ یمْحَقُ الْبَرَكَةَ
از قسم خوردن بپرهیزید، چرا که کالا را تلف مى کند و برکت را از بین مى برد.
کافى، ج 5، ص 162، ح 4
حدیث(8) امام علی(ع) می فرمایند:صُن دینَكَ بِدُنیاكَ تَربَحهُما وَ لا تَصُن دُنیاكَ بِدِینِكَ فَتَخسَرَهُما
دین خود را با دنیایت حفظ کن تا هر دو را ببرى ، و دینت را وسیله حفظ دنیایت قرار مده ، کههر دو را مىبازى
غررالحکم و دررالکلم ، ح 5861
حدیث(5) امام علی(ع) می فرمایند:اِبنُ آدمَ أشبَهُ شَىءٍ بِالمِعیارِ ، إمّاناقِصٌ بِجَهلٍ أو راجِحٌبِعِلمٍ
آدمیزاده ، شبیهترین چیز به ترازوست : یا با نادانى سبُک شود و یا بهدانش ، سنگین گردد
تحف العقول، ص 212
حدیث(6) امام على (ع) می فرمایند:اِذا ظَهَرَتِ الجِناىاتُ ارتَفَعَتِ البَرَکاتُ
هرگاه گناهان آشکار شوند، برکتها از مىان مىرود
غررالحکم، ح 4030
حدیث(3) امام علی(ع) فرمودند:اِقبَل عُذرَ أخیكَ و إنْ لَم یكُن لَهُ عُذرٌ ، فَالْتَمِس لَهُ عُذراً
عذر برادرت را بپذیر و اگر عذرى نداشت ، عذرى برایش بتراش
بحار الأنوار ، ج 74 ، ص 165
حدیث(4) امام علی(ع) می فرمایند:إنَّ أهنَأ النّاسِ عَیشاًَ مَن کانَ بِما قَسَمَ اللهُ لَهُ راضیاً
گواراترین زندگی برای کسی است که به آنچه خداوند قسمتاو کرده، خرسند و راضی باشد
غررالحکم و دررالکلم، ح 3397
حدیث(1)حضرت علی(ع) فرمودند:اِحذَر كُلَّ عَمَلٍ یرضاهُ عامِلُهُ لِنَفسِهِ وَ یکرَهُهُ لِعامَّةِ المُسلِمینَ
بپرهیز از هر کارى که انجامدهندهاش آن را براى خود می پسندد، امّا براى عموم مسلمانان نمی پسندد
غررالحکم و دررالکلم، ح 2596
حدیث(2)حضرت علی(ع) فرمودند:کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ یَومُ عیدٍ
هر روزی که در آن گناه نشود همان روز ، روز عید است